Balatonkenese Város Önkormányzata Polgármesterének
8/2020. (V. 14.) önkormányzati rendelete
a helyi zajvédelemről szóló 6/2018. (IX. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Balatonkenese Város Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (III. 11.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46.§ (4) bekezdésében biztosított felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011 évi CLXXXIX. törvény 13.§ 11. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a környezet és természet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 46.§ (1) bekezdés c) és 48.§ (4) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás a következőket rendeli el:
1.§
Balatonkenese Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi zajvédelemről szóló 6/2018. (IX. 28.) önkormányzati rendelet 6. § helyébe, az alábbi rendelkezés lép:
„(1) Zajjal járó tevékenységet, különösen építőipari, szerelési, kertépítési továbbá a lakosság háztartási igényeit kielégítő, zajkeltő munkát
- munkanapokon 8.00 óra és 18.00 óra,
- szabadnapokon 9.00 óra és 15.00 óra között lehet végezni,
- munkaszüneti napokon nem lehet végezni,
kivéve az azonnali hibaelhárítást igénylő munkavégzést.”
(2) Zajjal járó zöld-terület karbantartási tevékenységet
- munkanapokon 8.00 óra és 20.00 óra,
- szabadnapokon 9.00 óra és 15.00 óra, között lehet végezni,
- munkaszüneti napokon 9.00 óra és 11.00 óra között, kizárólag elektromos árammal működő eszközzel lehet végezni.”
Záró rendelkezések
2. §
A rendelet a kihirdetését követő negyedik napon lép hatályba.
Jurcsó János Jurics Tamás
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetve:
Balatonkenese, 2020. május 14.
Jurics Tamás
jegyző
Indokolás
Balatonkenese Város Önkormányzata Polgármesterének
a helyi zajvédelemről szóló 6/2018. (IX. 28.) önkormányzati rendelet
módosításához
A Kormány a 40/2020. (III. 11.) Korm. rendelettel az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány megelőzése, illetve következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország egész területére 2020. március 11. napján, 15.00 órától veszélyhelyzetet hirdetett ki.
A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) 46.§ (4) bekezdése szerint „Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.”
A Kat. 46.§ (4) bekezdése alapján veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja. A fenti jogkör alapján, a polgármester veszélyhelyzet esetén jogosult az önkormányzat zökkenőmentes működése érdekében intézkedni. Ezen jogkörét a polgármester az Mötv. 9.§-ban meghatározottak szerint, jóhiszeműen, a kölcsönös együttműködés elvét figyelembe véve, a társadalmi rendeltetésüknek megfelelő joggyakorlás elvével összhangban kell gyakorolni és döntéseinek mindenkor meg kell felelnie a szükségesség és arányosság követelményeinek.
Balatonkenese Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2018. szeptemberében alkotta meg a helyi zajvédelemről szóló 6/2018. (IX. 28.) önkormányzati rendeletét. A rendelet hatályba lépése óta eltelt időszakban beigazolódott, hogy a hétvégén végzett zajjal járó tevékenységek további korlátozása indokolt annak érdekében, hogy a településen a hétvégi pihenés zavartalan legyen. A módosítás megalkotása során figyelemmel voltunk azokra, is akik kizárólag hétvégén tudják elvégezni a ház körüli teendőket, ezért szombaton délután 15:00 óráig engedélyezett a zajjal járó tevékenység végzése.
Részletes indokolás
1.§ – hoz:
A rendelet célja, hogy Balatonkenese Város területén a munkaszüneti nap valóban a pihenésé, feltöltődésé legyen, azonban a ház körüli teendők is elláthatóak legyenek szabadnapokon és amunkanapokon egyaránt. Ennek megfelelően tartalmaz szabályozást ez a szakasz.
2.§-hoz:
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.
A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangban állnak, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat) 20.§ szerinti egyeztetési kötelezettség nem áll fenn.
A Jat. 18.§ (1) bekezdése szerint „A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.”
A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 21.§ (2) bekezdése értelmében, az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást – a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján – nem kell közzétenni, ha a jogszabály jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, továbbá környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható, illetve technikai vagy végrehajtási jellegű.
Az elfogadott rendeletnek jelentős társadalmi, gazdasági hatása továbbá környezeti következménye van, így a fenti indokolást közzé kell tenni.
Balatonkenese, 2020. május 12.
Jurcsó János
polgármester
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §- a alapján
| |
A tervezett jogszabály:
| Balatonkenese Város Önkormányzata Polgármesterének …/2020. (… …) önkormányzati rendelete a helyi zajvédelemről szóló 6/2018. (IX. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról |
A tervezett jogszabály várható következményei:
| |
Társadalmi hatásai: | A rendelet megalkotásának közvetlen társadalmi hatása abban jelentkezik, hogy a Városban érvényesül a pihenéshez való jog, melyek betartását a közterület-felügyelet is ellenőrzi – így a társadalmi elégedettség várhatóan nő lakosság körében. |
Gazdasági, költségvetési hatásai: | Az Önkormányzat szempontjából a költségvetést nem érinti. |
Környezeti következmények: | A rendelet-tervezetnek közvetlen környezeti, egészségügyi következménye a zajhatások csökkenése, a zajkeltő tevékenységek korlátozása. |
Egészségügyi következmények: | A rendelet megalkotásának közvetlen egészségügyi következménye: a nyugodt szabályozott környezet kialakulása. |
Adminisztratív terheket befolyásoló hatás: | A rendelet megalkotásának adminisztratív terhet befolyásoló hatása nincs. |
A jogszabály megalkotásának szükségessége: | Helyi igény a nyugodt munkaszüneti napok iránt, önkormányzati érdekek. |
A jogalkotás elmaradásának várható következményei: | Lakossági elégedetlenség és ennek következményei. |
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: | Rendelkezésre állnak. |
A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangban állnak, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 20.§ szerinti egyeztetési kötelezettség nem áll fenn.
Balatonkenese, 2020. május 12.
Jurics Tamás
jegyző