Intézményünk a 2017/18-as tanévtől Bázisiskolaként működik az alsó tagozatos testnevelés és a felső tagozat matematika oktatása területén.
A sport mindig is kiemelkedő szerepe volt iskolai nevelőmunkánknak. Tantestületünk valamennyi tagja kiemelten fontosnak tartja mai mozgásszegény világunkban a tanulók számára a rendszeres testmozgás biztosítását. Számos testfejlesztő mozgásformát kínálunk fel tanulóinknak, melyeket az órarendi órákhoz csatoltan tartunk meg. Az ötlet is innen született, hogy gazdag sportági kínálatunkat bemutatjuk a környéken dolgozó, érdeklődő pedagógusok számára. Úgy gondoljuk, hogy az iskolánkban folyó munkánk mintául szolgálhat más intézményeknek is. A tanév során 2 testnevelés és 2 matematika bemutatóóra szervezését, megtartását vállalta fel iskolánk Az első órát testnevelésből Samu Miklósné mozgásfejlesztő tartotta a 3. osztályban, november 14-én.
A Bázisiskola keretein belül olyan közismereti és egészségnevelési modellt kívánunk bemutatni, melynek segítségével képesek lesznek tanulóink a későbbi önálló életmódvezetésre. Iskolánk ezen innovációs tervének megvalósításakor célul tűzte ki azt, hogy kihasználja azon lehetőségek számát, amelyek rendszeres művelésével nagyobb hatékonyságot lehet, és kell elérni a tanulási készség elsajátításában, az egészséges életre nevelésben, a személyiség- és közösségfejlesztésben. Megkülönböztetett figyelemmel kísérjük az eltérő adottságú gyerekek mozgását is, hogy nekik is örömet adó, sikerélményt nyújtó foglalkozást biztosítsunk.
Testnevelés területén programunk arra kíván rávilágítani, hogy a számos testfejlesztő óra hogyan hat a tanulás elősegítésére. Mintát kívánunk mutatni arra, hogy a hagyományos testneveléstantervbe hogyan tudjuk integrálni a „Kölyökatlétika”, a „Gyöngyhalász” mozgásfejlesztést, valamint az úszás tananyagát. Tanterveinkben, tanmeneteinkben megjelennek az iskola helyi sajátosságai (Balatonon korcsolyázás, kerékpározás), valamint az életmódsportok népszerűsítése. Itt, a Balaton partján rendkívül fontosnak tartjuk a biztos úszástudás kialakítását, valamint a Balaton partján egyre népszerűbbé váló kerékpározást a kerékpárutakon.
Az első órán Samu Miklósné mozgásfejlesztő pedagógusnak legfőbb célja az volt, hogy az érdeklődők betekintést nyerjenek, a modern testnevelés eszközeivel hogyan fejleszthetjük tanulóink kognitív képességeit. Célcsoport az alsó tagozat, hiszen ebben a szenzitív időszakban lehet hatékonyan fejleszteni azokat a képességeket, készségeket, amelyek a tanuláshoz, a közösségbe való beilleszkedéshez nélkülözhetetlenek.
A matematika tantárgy területén a mentoráló intézmény tapasztalataira építve kívánjuk bemutatni az újszerű óraszervezéssel járó matematika órákat.
Matematika tantárgyból módszerünk lényege, hogy minden tanmenetben fellelhető témához, tananyagrészhez interaktív tananyagot ajánljunk felhasználásra, valamint mintát mutassunk az óra menetébe való beépítésére. Műhelymunka keretében megmutatjuk pedagógustársainknak a tervezés lépéseit, valamint az általunk javasolt interaktív anyagok választási lehetőségeit, a tanulók képességszintjének ismeretében. Mivel a tananyagok és játékok köre napról napra bővül, ezért folyamatosan kiegészítjük tanmeneteinket az újonnan megjelenőkkel.
Mintát adunk szakköri tervekre évfolyamonként, valamint egyedi példákat SNI-s tanulók hátránykompenzációjára. Álich Klára december 12-én tartott bemutatóórát, ahol arra világított rá, hogy a matematikaórákon hogyan alkalmazható a számítógép az egyéni fejlesztésre, a tehetséggondozásra, a differenciálásra, és nem utolsósorban az önellenőrzésre.
A matematika tantárgy oktatása során igen jónak gondoljuk, hogy a legtöbb terem digitális táblával felszerelt. Szerencsés helyzetben vagyunk abban a tekintetben, hogy van 2 tantermünk 20-20 asztali géppel és XCLASS felügyeleti rendszerrel. A „Mentoráló intézményi” pályázat során a geometriai térlátáshoz szükséges tanári-tanulói demonstrációs eszközöket sikerült beszerezni. Fontos célunk, hogy eszközeink a legfejlettebbek legyenek, s megvalósuljon az „egy tanuló egy számítógép” elve. Ekkor juthatnánk el arra a szintre, amikor bármely tanórán bármikor tudnák használni a számítógépeket, és a hozzá tartozó tanulói programokat.
A következő workshop februárban volt, ismét matematika tantárgyból, amit Sellei Abigél tartott.
Az idelátogatott pedagógusok elismerően nyilatkoztak iskolánkban folyó pedagógiai munkáról és a tanulók magatartásáról.
Samu Miklósné
XXX. Évfolyam 3. szám